V strategickom partnerstve o inováciách a nových technológiách
27.04.2015 | Ľubica Šemeláková
O inováciách a nových technológiách sa diskutuje na rôznych fórach a v rôznych súvislostiach. Možnosťami zakomponovania najnovších poznatkov a technológií do výučby predmetov, zameraných na kvalitu potravín a spotrebiteľské štúdie, sa venuje projekt Erasmus + Strategické partnerstvá „Food Quality [&] Consumer Studies”( 2014-1-SK01-KA203-000464), na ktorom participujú FEM a FBP a ktorý koordinuje prof. Dr. Ing. Elena Horská.
O inováciách a nových technológiách sa diskutuje na rôznych fórach a v rôznych súvislostiach. Možnosťami zakomponovania najnovších poznatkov a technológií do výučby predmetov, zameraných na kvalitu potravín a spotrebiteľské štúdie, sa venuje projekt Erasmus + Strategické partnerstvá „Food Quality [&] Consumer Studies”( 2014-1-SK01-KA203-000464), na ktorom participujú FEM a FBP a ktorý koordinuje prof. Dr. Ing. Elena Horská.
Konzorcium partnerov tvoria prestížne európske univerzity, medzi inými Aarhus University z Dánska, BOKU z Rakúska, Northumbria University z Veľkej Británie Universidad Miguel Hernández de Elche zo Španielska, Ekonomická univerzita z Poznane, či Poľnohospodárska univerzita z Krakowa. Partnerom na projekte je i spoločnosť NOLDUS z Wageningenu, ktorá v spolupráci s Wageningenskou univerzitou rieši spotrebiteľské výskumy a vyvíja nové technológie na skúmanie spotrebiteľského správania.
Hlavným cieľom projektu je obohatiť výučbu a výskum na partnerských univerzitách o nové témy, medzi ktoré patrí neuromarketing, senzorický marketing, aróma marketing a rozšírená realita. Všetko sú to pojmy, ktoré sú možno z počutia známe, ale zatiaľ sa do výučby dostali iba v obmedzenom rozsahu. A pritom ide o témy, ktoré by mali zaujímať predovšetkým budúcich potravinárov a obchodníkov. Senzorický marketing a aróma marketing je založený na využití piatich zmyslov zákazníka a spotrebiteľa, neuromarketing sa zaoberá skúmaním skrytých reakcií a emócií a rozšírená realita je poskytnutie dodatočnej informácie pre spotrebiteľskú verejnosť formou nových informačných a komunikačných technológií.
V dňoch 13. – 17. apríla 2015 sa účastníci projektu zúčastnili praktického tréningu na využitie nových technológii v spotrebiteľskom výskume. Spoločnosť NOLDUS v spolupráci s Wageningenskou univerzitou pripravila pre účastníkov zaujímavý a užitočný program, v rámci ktorého si mali možnosť otestovať fungovanie zariadenia FACEREADER počas sledovania reklamnej kampane, zariadenia EYE TRACKER, ktorý sníma pohyb očí, čím vyhodnocuje aktraktívne miesta sledovaného objektu a prakticky sa môže uplatniť pri vykladaní tovaru v obchodoch, pri tvorbe webovských stránok, a pod. Účastníci mali možnosť navštívi tzv. FUTURE RESTAURANT v priestoroch univerzitného kempusu, kde sa na požiadanie potravinárskych spoločností uskutočňujú rôzne formy prieskumov. Prepojenie univerzity a výskumu na prax je tu veľmi výrazné a mnohé výskumy majú iba komerčný charakter. Účastníci tiež diskutovali na tému rozšírenej reality, nakoľko sa často mylne spája s pojmom virtuálna realita. Kým rozšírená realita poskytuje možnosť dodatočnej, pridanej hodnoty, virtuálna realita znamená vytvorenie virtuálne nového priestoru, v ktorom sa napríklad odohráva dej počítačovej hry, resp. zákazník prechádza virtuálnym priestorom predajne s nákupným vozíkom.
Na všetky tieto témy sa pripravujú učebné moduly s on-line videoukážkami a projekt ukončí medzinárodná letná škola v Španielsku pre študentov FEM a FBP v roku 2017. Veríme, že projekt prinesie praktické výsledky, ktoré budú zaujímavé aj pre spotrebiteľov. Jeden príklad za všetky: v reštaurácii by sa v jedálnom lístku pri hlavných jedlách nachádzal QR kód, ktorý by nás preniesol na webstránku reštaurácie, kde by bola informácia o nutričnej a kalorickej hodnote vybraného jedla. Možno je to téma na diskusiu s Katedrou výživy ľudí ...