Stredoškoláci dostali výskumné zadanie
01.07.2025 | Tomáš Poláčik
FEM SPU v Nitre vstúpila v tomto akademickom roku do projektu partnerskej strednej školy – Obchodnej akadémie, Bolečkova Nitra. Okrem iných aktivít na projekte sme sa stali koordinátorom samostatnej úlohy, ktorou je zapojenie študentov do výskumnej činnosti.
Dňa 9.júna 2025 sa na Obchodnej akadémií v Nitre uskutočnila odborná prezentácia na tému „ Spotrebiteľské rozhodnutia generácií Y a Z v kontexte zdravých a udržateľných potravinových systémov“. Prednášku viedla Ing. Lea Rubínová z Fakulty ekonomiky a manažmentu SPU Nitra, doktorandka z Ústavu marketingu, obchodu a sociálnych štúdií, ktorá študentom priblížila správanie moderného spotrebiteľa a jeho vplyv na trvalo udržateľný rozvoj.
Prezentácia sa zamerala na porovnanie generácií Y (mileniáli) a Z – teda mladých ľudí, ktorí vyrastali v digitálnom svete, s neustálym prístupom k informáciám, ale aj pod vplyvom sociálnych sietí, recenzií a influencerov. Študentov zaujali zistenia, že až 95 % nákupných rozhodnutí robíme podvedome a že pozornosť dnešnej generácie Z trvá v priemere len 8 sekúnd. Ukázalo sa, že dnešný mladý spotrebiteľ nehľadí len na cenu či značku – čoraz dôležitejšie sú pre neho hodnoty, pôvod potravín, ich vplyv na životné prostredie a spoločenská zodpovednosť výrobcov.
Diskutovalo sa aj o tom, ako mladí ľudia čoraz častejšie preferujú produkty s označeniami ako bio, fair trade, zero waste či cruelty free, pričom nákup vnímajú ako vyjadrenie svojho životného štýlu. Generácie Y a Z sú zároveň veľmi vnímavé voči marketingovým trikom a tzv. greenwashingu – teda zavádzajúcim tvrdeniam o ekologickosti produktov.
Téma prezentácie bola zvolená veľmi aktuálne – dnešní mladí ľudia sú nielen konzumentmi, ale aj dôležitými formovateľmi trendov a spotrebiteľských návykov. Prezentácia sa zameriavala na to, ako sa generácie Y a Z rozhodujú pri nákupe, čo ovplyvňuje ich správanie a do akej miery zohľadňujú environmentálne, spoločenské a etické aspekty.
Zaujímavosti ako fakt, že priemerný človek denne urobí až 35 000 rozhodnutí, z čoho väčšina je podvedomých, vyvolali medzi študentmi prekvapenie i záujem. Ešte pútavejšie však bolo zistenie, že generácia Z – teda dnešní tínedžeri a mladí dospelí – má extrémne krátky rozsah pozornosti, v priemere iba 8 sekúnd, čo výrazne ovplyvňuje spôsob, akým prijímajú informácie a robia rozhodnutia.
Študenti sa dozvedeli, že ich generácia je síce environmentálne uvedomelá, no zároveň vystavená silnému tlaku reklamy, sociálnych médií a influencerov. Tí často formujú naše nákupné správanie viac než samotná kvalita produktu. Práve preto mnohí mladí ľudia dávajú prednosť značkám, ktoré zdieľajú ich hodnoty, podporujú lokálnu produkciu, ponúkajú transparentné zloženie a neboja sa hovoriť o svojom vplyve na životné prostredie.
Dôležitou súčasťou prezentácie boli aj konkrétne príklady spotrebiteľského správania. Rozoberali sa moderné trendy ako vegetariánstvo, vegánstvo, zero waste životný štýl, rastúci záujem o bezobalové predajne, aplikácie na znižovanie plytvania jedlom či vyhľadávanie bio a fair trade produktov. Tieto témy našli veľký ohlas, keďže mnoho študentov už tieto princípy čiastočne vo svojom živote uplatňuje.
Špeciálna pozornosť bola venovaná aj tzv. greenwashingu – zavádzajúcim marketingovým praktikám, ktorými sa značky snažia pôsobiť ekologicky bez skutočného obsahu. Študenti boli vedení k tomu, aby vedeli rozpoznať rozdiel medzi skutočnou udržateľnosťou a falošnými označeniami.
Prezentácia bola obohatená aj o profily známych slovenských influencerov, ktorí svojím životným štýlom podporujú zdravé a etické stravovanie. Michal Sabo, známy greenfluencer a moderátor, či Lucia Almaksus, zakladateľka reštaurácie AURA v Bratislave, boli predstavení ako pozitívne vzory, ktorými sa môžu mladí inšpirovať.
Po oficiálnej časti nasledovala živá diskusia, do ktorej sa študenti aktívne zapájali. Zdieľali svoje skúsenosti, pýtali sa na konkrétne produkty, zaujímali sa o to, ako rozoznať kvalitné označenia a čo by ich motivovalo k udržateľnejšiemu správaniu. Najčastejšie sa spomínali nižšia cena, širšia dostupnosť a väčšia informovanosť.
Toto podujatie ukázalo, že mladí ľudia sú vnímaní nielen ako budúci podnikatelia a ekonómovia, ale aj ako spotrebitelia s obrovským vplyvom na trh a spoločnosť. Vďaka takejto forme vzdelávania si môžu uvedomiť, že každé ich rozhodnutie má svoj dosah – nielen na ich zdravie, ale aj na planétu, ekonomiku a spoločnosť ako celok.
Obchodná akadémia v Nitre týmto podujatím opäť potvrdila, že vie reagovať na aktuálne výzvy a že študentom poskytuje moderné, zmysluplné a inšpiratívne vzdelávanie. Prezentácia nebola len o teórii, ale najmä o výzve zamyslieť sa nad tým, aký svet chceme svojím správaním vytvárať.
Po prednáške, ktorá bola akýmsi úvodom do výskumného zadania, nasledovalo vysvetlenie krokov, ktoré musia mladí výskumníci urobiť preto, aby získali primárne údaje a následne ich mohli spracovať a pripraviť odborný článok, ktorý bude prínosom pre ostatných. Výskumná úloha bude pokračovať po prázdninách. Téma výskumu vychádza hlavne z medzinárodného výskumného projektu H2020 COMFOCUS (Communities on Food Consumer Sciences, č. 101005259).
Spracovala: Ing. Lea Rubínová