Projekt SUSCOF vyzýva k udržateľnej spotrebe potravín
25.02.2020 | Ľubica Šemeláková
Fakulta ekonomiky a manažmentu sa zapojila do projektu SUSCOF „Hodnotenie a zmena správania sa dospelých pri trvalo udržateľnej spotrebe potravín.“
Podľa správ Organizácie pre výživu a poľnohospodárstvo (FAO), jedna tretina všetkej produkcie potravín, čo predstavuje celosvetovo približne 1,3 mld. ton, sa každoročne v dôsledku nezodpovednej ľudskej spotreby plytvá a vyhodí. V dôsledku týchto celosvetových problémov a výziev sa Fakulta ekonomiky a manažmentu zapojila do projektu SUSCOF „Hodnotenie a zmena správania sa dospelých pri trvalo udržateľnej spotrebe potravín.“ Projekt SUSCOF (č. 2018-1-TR-01-KA-204 -058739) je navrhnutý ako trojročný strategický partnerský projekt v oblasti vzdelávania dospelých s cieľom rozvíjať sociálne vedomie o udržateľnej konzumácii potravín. Víziou navrhovaného projektu je ponúknuť efektívny, podrobný a značkový nový index SCOFI, ktorý odhaľuje vzorec spotreby dospelých s cieľom nadchádzať/znižovať spotrebu ako aj vytvorenie aplikácie MySusCof.
Na projekte participuje okrem Slovenska aj Turecko (koordinujúca krajina), Dánsko, Rakúsko a Švédsko. Projekt má za sebou už niekoľko etáp a vydanie publikácie „Sustainable Consumption of Food,“ ktorá analyzuje udržateľné správanie v projektových krajinách. Jadrom celého projektu je rozsiahly dotazníkový výskum, výsledkom ktorého je SCOFI index a kompetenčná mapa, ktoré poukážu na mieru udržateľnosti v rôznych aspektoch správania sa na trhu potravín. Práve na týchto úlohách sa významnou mierou podieľa FEM SPU v Nitre a členovia projektového tímu z Katedry štatistiky a operačného výskumu. Okrem toho na projekte participuje Katedra marketingu, CVVP a najnovšie aj Katedra informatiky. Mesiace február a marec 2020 sú venované dotazníkovému prieskumu, pri tvorbe ktorého sa prejavilo množstvo rozdielnych uhlov pohľadu pri vnímaní jednotlivých otázok. Dotazník veľmi detailne mapuje spotrebiteľské správanie, sleduje napríklad percento vyhodeného ovocia a zeleniny, pečiva, mäsa a mäsových výrobkov, úsporu pri nákupe potravín, správnosť ich skladovania, úspory pri varení, zaobchádzanie zo surovinami v kuchyni, sledovanie dátumu minimálnej trvanlivosti, atď. Nakoľko hlavný dotazník bol zostavený v anglickom jazyku, dôležitým krokom bol jeho správny preklad do slovenského jazyka, nielen po odbornej stránke, ale najmä z hľadiska pochopenia zmyslu otázky v hovorenom slove. Dotazník nielen zisťuje reálny stav, ale aj ponúka priestor na zamyslenie a inšpiráciu, kde všade je možné ušetriť suroviny, zdroje, resp. sa stavať šetrnejšie k životnému prostrediu.
Samotný projekt inšpiroval projektový tím k novým témam, ktoré sú zakomponované aj do výučby predmetov, napríklad Európsky spotrebiteľ a spotrebiteľské správanie, či iné, najmä na propagáciu a komunikáciu zamerané predmety. Všetky tieto iniciatívy smerujú k ochrane životného prostredia a zdrojov. Za inšpiráciu stojí aj knižka „Volám sa Gréta,“ ktorá populárnym spôsobom vysvetľuje, čo sa deje s prírodou a svetom okolo nás v závislosti od toho, ako sa správame. Vedieť správne pomenovať veci nestačí. Na rade sú postoje a reálne správanie. Takáto implementačná fáza projektu je naplánovaná po vyhodnotení dotazníkového prieskumu a bude zahrňovať viacero aktivít, popularizujúcich túto tému. Budeme o tom včas informovať.
Autor: Ing. Mária Holotová, PhD.