Skills for Success - Spolupráca FEM s Americkou obchodnou komorou

napísal

Na pôde FEM sa v zimnom semestri 2020/2021 prvýkrát vyučoval predmet Skills for Success (Zručnosti pre úspech v praxi) v anglickom jazyku, ktorého sa celkovo zúčastnilo 16 študentov. Predmet bol vytvorený v súčinnosti s Americkou obchodnou komorou na Slovensku. Podstatou predmetu je zabezpečenie prepojenia praktických skúseností a vzdelávania na fakulte s praxou. Jednotlivé prednášky a cvičenia boli uskutočňované formou tréningových workshopov a zabezpečované odborníkmi z partnerských spoločností, ktoré sú združené v Americkej obchodnej komore. Odbornými a organizačnými garantmi boli Peter Rusiňák (Americká obchodná komora), Alexandra Milanová, Peter Galamboš (obaja Dell), Tomáš Michalička a Radovan Savov (obaja FEM). Obsahom predmetu boli predovšetkým „soft skills“ (mäkké zručnosti manažéra), ktoré sú v súčasnosti veľmi žiadané na trhu práce a sú nevyhnutné pre prácu manažérov na všetkých úrovniach riadenia. Označujú súbor zručností, ktoré sú spojené s osobnostnými vlastnosťami manažéra a jeho schopnosťami. Do tejto kategórie spadajú predovšetkým komunikácia, emocionálna inteligencia, prezentačné zručnosti, riešenie konfliktov, tímová spolupráca a časový manažment. Od úrovne soft skills často závisí aj úroveň pracovného výkonu jednotlivca, ale aj celej pracovnej skupiny. Preto sa dôraz na tieto techniky stále viac a viac v podnikoch zvýrazňuje. Veľkým benefitom je aj fakt, že rozvinuté zručnosti sa dajú uplatniť v širokej miere v profesionálnom, ale aj osobnom živote.

Predmet bol rozdelený do šiestich tematických tréningových blokov. Prvý z nich bol venovaný kritickému mysleniu (Štefan Václavík zo spoločnosti Adient), ktorého podstatou je snaha o pochopenie akejkoľvek informácie v širších súvislostiach. Nejde o vytvorenie úsudku len na základe jednej, často neoverenej informácie. Skôr naopak, kriticky mysliaci človek sa pri akomkoľvek tvrdení, či argumentoch pozerá pod povrch a hľadá logiku, či dôveryhodnosť jednotlivých tvrdení. Druhý blok (Tomáš Turan a Peter Galamboš zo spoločnosti Dell, Emanuele Terenani zo spoločnosti IBM) sa orientoval na problematiku riešenia konfliktov, ktoré sú bežnou súčasťou medziľudských a profesijných vzťahov a nedá sa im vyhnúť. Ich riešenie je však nevyhnutnou schopnosťou dobrého manažéra a pomáha k jeho osobnostnému rozvoju, ako aj k rozvoju celého podniku. Dobre zvládnutý konflikt dokáže mnohých ľudí motivovať a tak dosiahnuť lepší výkon. Náplňou tretieho bloku (Danica Cieslaková zo spoločnosti Siemens) bol časový manažment (time management), kde boli vysvetlené hlavné dôvody, prečo je potrebné vedieť manažovať čas. Prezentované boli hlavné chyby pri riadení času a boli uvedené tipy, ako čas efektívne využiť a riadiť ho tak, aby manažéri mali priestor na riešenie dôležitých záležitostí, dosiahli zvýšiť efektívnosť a v konečnom dôsledku zabezpečili vyššiu kvalitu života. Štvrtý blok (Zuzana Poláková zo spoločnosti Siemens) poukázal na potrebu spätnej väzby v manažmente, jej význam a dôležitosť pri manažérskom rozhodovaní. Spätná väzba dokáže motivovať, provokuje k zmene, môže zlepšiť výkon a predstavuje prvok kontinuálneho učenia sa. V rámci tejto témy boli prezentované pozitíva, ale aj riziká spätnej väzby. Ďalej boli načrtnuté aj pravidlá a spôsoby správnej spätnej väzby, ktorej cieľom by malo byť dosiahnutie väčšieho porozumenia. V rámci piateho bloku (Zoltán Labai a Tomáš Kubla zo spoločnosti AT&T) bola prezentovaná aktuálne problematika riadenia pracovného tímu na diaľku (remote management), ktoré najmä v súčasnosti, v čase pandémie, naberá na významnosti. Jeho podstatou je riadenie ľudí na diaľku, čo sa už viac rokov považuje za dôležitý globálny trend v manažmente. Pandémia koronavírusu tento trend výrazne akcelerovala. Základom riadenia na diaľku je často zmena v oblasti leadershipu a motivácie previazaná na využívanie technológií a mnohých nástrojov určených na online stretnutia a komunikáciu. Súčasťou remote managementu je aj self management zamestnancov zameraný na budovanie fyzickej, mentálnej, emocionálnej a duševnej kapacity. Posledný blok (Vanda Šimková zo spoločnosti PwC) bol zameraný na efektívnu komunikáciu, ktorá spočíva v kladení dobrých otázok, aktívnom počúvaní a asertívnej komunikácii. Efektívna komunikácia sa snaží odbúravať bariéry v komunikácii a redukuje konflikty v riadení, a preto je povinnou výbavou každého úspešného manažéra. V rámci tejto témy boli prezentované aj rôzne techniky, ktoré slúžia k zdokonaleniu asertívnej komunikácie v praxi. Záverečnou fázou predmetu bolo obhájenie práce pred komisiou zloženou z odborníkov z praxe a pedagógov z FEM. V rámci nej študenti aplikovali nadobudnuté poznatky z jednotlivých tematických oblastí na konkrétnych praktických príkladoch. Komisia zhodnotila, že obsahová, ale aj prezentačná  a jazyková úroveň jednotlivých prác bola na vysokej úrovni. Študenti za úspešné absolvovanie získali certifikáty, ktoré im kvôli nepriaznivej pandemickej situácii budú zaslané poštou.

Spolupráca s Americkou obchodnou komorou a FEM má aj svoje pokračovanie. Tento predmet sa bude vyučovať aj v ďalšom semestri a zároveň sa začali rokovania o vstupe SPU v Nitre medzi členov Americkej obchodnej komory. Americká obchodná komora na Slovensku poskytuje svojim členom možnosť lepšie rozvíjať ich pôsobnosť a prepojenie s podnikateľskou, ale aj akademickou sférou. Jej poslaním je spolu s jej členmi zdieľať víziu Slovenska ako globálne konkurencieschopnej krajiny, ktorá môže prosperovať v rýchlo sa meniacom svete 21. storočia. Členstvo SPU v Americkej obchodnej komore by so sebou prinieslo viaceré výhody vrátane priameho kontaktu k spoločnostiam, ktoré sú združené v tejto asociácii, čo by prinieslo rozšírenie možností spolupráce s praxou a poskytovania odborných praxí pre študentov.

Ísť späť